tisdag 5 juni 2012

Gårdagens lunch



På förmiddagen tog jag fram ryggfilé av torsk och la i iskallt vatten. Då tinar fisken jämt och fint. Vid lunchtid tog jag ut den ur sin plastförpackning och la den i en kastrull. Kokade vatten i vattenkokaren och hällde sedan det över fisken. På med locket (plattan ska vara avstängd) och så fick fisken stå där medan jag gjorde salladen.

Jag stekte haricot verts, strimlad färsk vitkål och rödlök i smör. På med lite vit balsamvinäger, salt och peppar.

Sedan innan hade jag pepparrotskräm, det är helt enkelt crème fraiche blandat med valfri mängd riven pepparrot. Jag brukar köpa de små burkarna bland kylkonserverna. Praktiskt och smakrikt utan att vara oäkta. Salt och peppar på det förstås. Hackad dill hade jag nog också!

Lite olivolja, salt och dillfrön på fisken när den kändes färdig. Lyft upp med en hålslev, känn med fingret att fisken är fast och när den skivar sig lite fint som på bilden så är den färdig. Rostade pinjenötter på salladen och sedan var det bara att njuta!

3 kommentarer:

  1. Pepparrotskräm låter ju helt perfekt till fisk. Det måste jag testa. Jag har köpt din nyaste kokbok nu och måste bara säga att jag tycker den är väldigt inspirerande. Härliga recept och fina bilder. Ska bläddra i den och inspireras. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för inspiration i mitt nu avslutade GI-experiment. Jag har lagat många av dina recept och det har funkat finfint! Kram M

    SvaraRadera
  3. Ja, Erika, pepparrot är mycket gott till fisk! Härligt att du får inspiration av min bok! Kram!

    Kul att höra Magdaweena, jag har kollat in din blogg. Du har ju gjort ett strålande jobb de senaste veckorna. Lycka till i fortsättningen. Kram!

    SvaraRadera